Wednesday, July 25, 2007

شركت‌هاي گرافيكي، هدف جديد وزارت ارشاد

جديدترين محدوديت وزارت ارشاد دولت نهم اين بار دامن كانون‌هاي تبليغاتي و شركت‌هاي گرافيكي را گرفت. روز دوشنبه هيئت نظارت بر مطبوعات اعلام كرد كه انتشار بروشورهاي تبليغاتي و آگهي‌نامه‌ها توسط كانون‌هاي تبليغاتي ممنوع است.

عليرضا ملكيان معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد عنوان كرد شركت‌هاي تبليغاتي كه آگهي‌نامه‌هايي را بدون مجوز در قالب كتابچه و بروشور منتشر مي‌كنند، خلاف ضوابط عمل كرده و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.

ملكيان ادامه انتشار آگهي‌نامه‌هايي كه غالبا به صورت محلي و يا منطقه‌اي توسط شركت‌هاي گرافيكي طراحي مي‌شود را منوط به اخذ مجوز از هيئت نظارت بر مطبوعات دانسته و تاكيد كرده است كه "البته در صورت دريافت مجوز، بيشتر مطالب و محتواي آن نبايد آگهي باشد."

با توجه به اينكه بازار گرافيك در ايران بسيار رابطه‌اي است و به قولي فاميلي، اكثر شركت‌ها تلاش مي‌كنند از طريق جذب ويزيتور و اخذ آگهي‌هاي محلي بروشورهايي تبليغاتي با تعرفه‌هاي ارزان و در حجم بالا منتشر كنند تا از اين طريق ادامه حيات دهند. اما سياست‌هاي غلط احمدي‌نژاد در قبال آگهي‌هاي مطبوعاتي عاملي شده است تا شركت‌ها از فعاليت براي روزنامه‌ها دست كشيده و به چاپ آگهي‌نامه‌هاي محلي روي بياورند. در واقع بسياري از سازمان‌هاي خصوصي به دليل وضع نامطلوب اقتصادي‌شان از بودجه تبليغاتي‌شان به شدت كاسته و سازمان‌هاي دولتي نيز به دستور احمدي‌نژاد از سفارش آگهي به روزنامه‌هاي خصوصي كه مخالف انتخاب وي در انتخابات رياست جمهوري بودند، منع شده‌اند.

علت اصلي تصميم اخير دولت مبني بر محدود كردن فعاليت شركت‌هاي گرافيكي روشن نيست و قضاوت قطعي در اين‌باره كه تصميم جديد دولت سياسي است يا خير، زودهنگام است، اما هر چه كه باشد با اجرايي شدن طرح جديد وزارت ارشاد بسياري از شركت‌هاي گرافيكي در آستانه تعطيلي و ورشكستگي قرار خواهند گرفت و وضع اقتصادي و معيشتي طراحان گرافيك و مديران تبليغاتي بيش از پيش بحراني خواهد شد.

No comments: